5 MARKETING TRENDS, DU SKAL UDNYTTE I 2017
5 MARKETING TRENDS, DU SKAL UDNYTTE I 2017
< TILBAGE TIL BLOG  

5 marketing trends, du skal udnytte i 2017

Fremtidens forbrugere har altid deres smartphone i lommen og kan lynhurtigt fortælle Siri, Alexa eller Google Assistant lige præcis, hvad de har brug for. De forventer indhold, der giver værdi, er autentisk og som inddrager dem. Så fra nu af er der ikke længere nogen undskyldning for ikke at være personlig og relevant. Og så kan vi i øvrigt afsløre, at det også kan betale sig at være lidt old school. Dét, og hvad du ellers skal være opmærksom på i 2017, gør vi dig klogere på nu. Her får du et indblik i 5 marketingtrends, du skal kende for at få taletid hos fremtidens forbruger.

1. Du skal sælge uden at sælge

Som forbrugere har vi passioner og drømme, vi ønsker at forfølge. På denne rejse skal dit brand hjælpe videre, ikke stå i vejen. Derfor bør du satse på at vinde forbrugernes hjerter ved at ”sælge uden at sælge” – dvs give forbrugeren indhold, der tilfører øjeblikkelig værdi – fx ved at ved at vise ekspertise og know-how. Budskaber skal desuden personliggøres og vise, at du forstår forbrugeren.

 

2. Forbrugeren er en del af dit nye marketingteam

Fremtidens forbrugere ønsker ikke kun at blive talt til. De ønsker at interagere, at have kontrol og at kommunikere både med brands og netværk. Disse interaktioner med forbrugerne kan med fordel bruges i markedsføringen, fx gennem sociale medier og anmeldelser. Du bør derfor overveje co-creation af indhold og i det hele taget indse, at du ikke selv har hundrede procent kontrol over markedsføringsprocessen. En del af kontrollen vil ligge hos forbrugeren, så udnyt det.

 

3. Kravene om gennemsigtighed og autenticitet vokser

Fremtidens forbrugere vil gerne kende produkter og brands til bunds og bruge deres shopping til at gøre verden til et bedre sted. Suspekte og hykleriske brands vil blive straffet, mens ærlige og godhjertede brands vil blive belønnet. Information og historiefortælling om brands skal derfor have en mere fremtrædende plads i markedsføringen. Og så skal brands ikke bare vinde forbrugernes sind med fakta, men også vinde hjerter ved at holde værdifanen højt.

Et eksempel på dette er te-producenten Celestial Seasonings, der har sparet papirsflappen på deres teposer væk for at skåne planeten.

 

4. Brands skal være kulturelt relevante

Fremtidens succesfulde brands formår at få folk til at tale om dem ved at være kulturelt relevante og forstå, hvilke sager forbrugerne brænder for.

Et eksempel er hudplejeproducenten Dove, som gennem flere år har satset på kulturel relevans ved at slå et slag for den uperfekte kvindekrop som en modredaktion på modebranchens urealistiske skønhedsidealer.

Kiks-producenten Honey Maid udnyttede brugeres hhv negative og positive feedback til en pro-homoseksuel reklame til at skabe en værdibåren video, der har fået over 4 millioner views på Youtube.

Dog er der altid en risiko forbundet med at være politisk og aktivistisk. Så man skal have med i sine overvejelser, om debat og omtale vil gavne mere, end det vil skade.

 

5. Oprør mod digitalisering og databrug

Efter at vi i lang tid har haft så travlt med at blive digitale, vil gamle værdier som privatliv og ”det virkelige liv” blive populære.

Vi vil opleve en større skepsis over for store firmaers brug – og måske misbrug – af personlige data. En udfordring for reklamefolk bliver at undgå et image som en Big Brother, der ved alt om forbrugerne og udnytter disse informationer til at tjene penge. 

Fysiske, håndgribelige oplevelser og face-to-face møder bliver attraktive. Personlige møder og analoge oplevelser kan bruges strategisk af brands til at give værdi til skærmtrætte forbrugere.

Længslen efter ”gamle dyder” vil formentlig være mindre hos de yngre generationer, som er ”indfødte” i den digitale verden. Ikke desto mindre bør du alligevel overveje mulighederne i at skille dig ud ved at være old school. 

Kilde: Co.Create

< TILBAGE TIL BLOG  

TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV