SÅDAN TILPASSER DU DIG DANSKERNES NYE MADVANER
SÅDAN TILPASSER DU DIG DANSKERNES NYE MADVANER
< TILBAGE TIL BLOG  

Sådan tilpasser du dig danskernes nye madvaner

Har du spist et æble og en proteinbar til frokost i dag? Så er du nok ikke den eneste. Vi lever i en on-demand-altid-i-gang-kultur, som betyder, at vi skal kunne spise hvor som helst og når som helst. ”Snackification-trenden” har ramt danskerne med høj hastighed.

Snacking erobrer terræn i danskernes hverdag

Ifølge undersøgelsen ”Tiden vi spiser”, 2016 fra Rockwoolfondens Forskningsenhed spiser kun 34 % af danskerne frokost som hovedaktivitet på en hverdag, mens 27 % spiser mellemmåltid som en hovedaktivitet.  Rigtig mange vælger altså at snacke sig gennem dagen mellem morgen - og aftensmåltidet, eller også spiser de slet ikke noget.

Det er nemlig ikke længere måltidet, der sætter dagsordenen, men os selv, vores karriere, hobbyer – og så lige behovet for kvalitetstid midt i vores travle hverdag. Hvis du vil nå danskerne på farten, eller hjælpe dem med aftensmaden i en travl hverdag, skal du være mindst lige så kvik og vågen, som de er. Det handler om ”real food fast”. Vi kalder trenden ”Helping Hand”.

Stærke brands står for noget, men står aldrig stille. De bevæger sig hele tiden fremad og skaber værdi for mennesker. Vi giver dig her 5 råd til, hvordan du med dit brand bliver en medspiller i det travle kvalitetsliv og skaber værdi for dine kunder.


promo-knorr.png
Knorr Snackpot-stand. Foto og stand af Promoters


1. Prioritér velsmag og naturlighed

Aftensmåltidet er under forandring. For selvom vi danskere helst vil lave maden selv, og vi prioriterer aftensmåltidet højt, så sniger convenience-produkter sig ind overalt. ”Outsourcing” af den daglige mad er blevet ok med sundere take away, convenience-ingredienser og komplette måltidsløsninger af god kvalitet.

Selvom vi kræver hurtigløsninger, er vi ikke villige til at gå på kompromis med kvalitet eller smag. Det sidste vi ønsker er at spise anonymt syntetisk og ligegyldig mad. Derfor skal du være helt skarp på parametre som friskhed og naturlighed. Og det kræver måske en gentænkning af koncepterne.

Det amerikanske Campbell’s Soup Company der er kendt for sine ikoniske dåsesupper, indså, at deres færdigretter ikke matchede amerikanske foodies’ krav om naturlighed og friskhed. Derfor har de med stor succes koblet convenience-siden med tiltag som naturlige smoothies, glutenfri supper og poser med minigulerødder.

Også Knorr, som er kendt for deres pulversovse og hurtiglasagner, har lagt større vægt på madens naturlighed fx med økologiske supper. Autenticiteten har desuden for alvor fået en overhaling med internationale ”Knorr verdensretter”.


2. Gå ikke på kompromis med sundheden

”Den moderne snack” er ikke bare en vilkårlig kalorietung chokoladebar. ”Den skal bære et aspekt af sundhed” siger Food Planner hos Nørgård Mikkelsen, Hanne Harbo. Som et eksempel peger hun på juice-glæden hos danskerne, der fx flokkes om Joe & the Juice, der med sans for sundhed og convenience har gjort friskpresset juice populært. Også døgnbutikskæder som 7-eleven praktiserer især den sunde snackkultur gennem deres glutenfri grød-to-go med tørrede bær, ingefærshots og mini-salater. Derudover finder man i supermarkederne eksempelvis COOP C måltidsmarked, Karen Volf’s All-in-One rodfrugtskiks, Cheasy’s skyr i portionsbægre inkl. topping og diverse sunde nøddeblandinger som få af mange eksempler på sunde snacks i dagligvarehandlen.

Hanne Harbo har skrevet bogen "Food Trends 2016", og du har, som trofast læser af vores blog, mulighed for at forudbestille bogen i digital udgave og modtage den i din indbakke på udgivelsesdatoen.

 

3. Tænk convenience og tid

Én af de største årsager til snackkulturens stigende popularitet er vores mangel på tid. ”Tid er en knaphedsfaktor. Tid til familien, fritiden, os selv og til det gode liv. Så hvis vi kan få noget, der letter hverdagen, vælger vi det”, mener Hanne Harbo.

Derfor tager vi i stor stil convenience-løsninger som måltidskasser eller færdigretter til os. Aarstiderne leverer fx med deres måltidskasser nemme madløsninger, som både er sunde, friske og økologiske, og som kan tilpasses den enkelte kundes behov. Et andet eksempel på et foodkoncept, som især griber fat i convenience-kravene, er Knorr’s Snackpot-koncept.

 
4. Vær tilgængelig: Det skal være NU

Forbrugerne er ofte on-the-go og efterspørger flere mini-måltider i løbet af dagen. I Danmark har Sunset Boulevard taget trenden til sig med sine ”snackwiches” og ”snackburgere”, der for en mønt eller to stiller den lille sult. McDonald’s i USA greb også snack-trenden, da de sidste år lancerede ”all-day-breakfast”. Tiltaget har været en kæmpe succes for fastfoodkæden, der til efteråret udvider deres morgenmadssortiment, så sultne amerikanere nu kan snacke hashbrowns og havregrød dagen lang.

5. Forbrugerne går op i kalorier og næringskontrol - det bør du også

Desuden peger Hanne Harbo på det voksende krav om, at en snack kan gøre det ud for et måltid. ”Grunden er, at vi efterspørger mad, vi kan kontrollere. Og med en snackbar, er det nemt at overskue, hvor mange kalorier og næringsstoffer man får indenbords”, siger hun. Hun ser samtidig mange snack-nicher, der endnu ikke er udnyttet – fx et større sortiment af sunde snacks til børn med lange skoledage, som måske oplever problemer med at indtage både kalorier, fibre og vitaminer i tilstrækkelige mængder.


Det betaler sig at tilpasse sig forbrugernes hang til snacks og behov for convenience. Måske skal du omtænke nogle produkter, give dine kunder en håndsrækning, tage forklædet på og tilbyde velgennemtænkte kvalitetsløsninger. Løsninger, som kan give værdi for dine kunder, som mere end nogensinde er klar til at få hjælp til madlavningen. Husk bare, at det lækre skal være sundt, og det sunde skal være lækkert.

< TILBAGE TIL BLOG  

TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV