blog_hero_uge_49_mob-min.jpg
blog_hero_uge_49_tablet.jpg
< TILBAGE TIL BLOG  

Digitalt dagligvareboom lige om hjørnet?

Klik, klik, klik – og så er næste uges indkøb klaret. Eller hvad? Mulighederne for at handle dagligvarer online og få rugbrød, mælk og bleer leveret til døren er efterhånden mange. Men det er kun et fåtal af danskere, der bruger dem. Ifølge Dansk Erhverv udgør e-dagligvarehandlen kun 2% af den samlede danske dagligvarehandel. Vi bad derfor tre eksperter inden for retail og e-handel udpege de største udfordringer ved online dagligvarehandel og komme med deres bud på, hvordan e-dagligvarer bliver et win for både forbrugere og forhandlere.

Niels Bjørn-Andersen, professor med speciale i e-handel

”Der er tre krav [til online dagligvarehandel]: Bekvemmelighed, bekvemmelighed og bekvemmelighed. Når det er opfyldt, så kommer kunderne”. Sådan lyder meldingen fra Niels Bjørn-Andersen, professor ved CBS med speciale i e-handel. Han peger på Mobilepay som eksempel på en digital tjeneste, der har ændret vores vaner på grund af sin convenience.

Men mange forbrugere ønsker mere end bekvemmelighed. I en undersøgelse fra FDIH nævner 54%, at de ønsker at kunne mærke kvaliteten af varerne, inden de køber dem. Dette krav kan ifølge Niels Bjørn-Andersen mødes gennem virtual reality-løsninger tilpasset fx forbrugerens alder, beskæftigelse, indkøbsmønstre og interesser. For eksempel kan en forbruger, der ønsker at tabe sig, tage en virtuel tur blandt grøntsager og fuldkornsprodukter eller opleve, hvordan man tilbereder et let måltid. Og en studerende kan gå på opdagelse i discountafdelingen.

”Hvorfor ikke have virtual reality med 3D-oplevelser af det visuelle, smagen og duften? Det vil bidrage til at gøre webshoppen mere indbydende”, lyder det fra professoren. Han mener dog også, at dagligvare-VR er en feature, der nok ligger et stykke ude i fremtiden.

 

Steen Sirian, strategisk planner hos Nørgård Mikkelsen

”Dagligvarehandlen har tre grundlæggende problemer med e-handel: Kurvstørrelsen, leveringsomkostningerne og det tætte butiksnet med lange åbningstider.”

Det mener Steen Sirian, strategisk planner hos Nørgård Mikkelsen. Forbrugere af online dagligvarer handler mere fornuftigt og får ingen incitamenter til de, for dagligevarehandlen, så vigtige impulskøb. Steen Sirian anbefaler derfor, at dagligvarekæderne bruger forbrugerindsigter til at lokke kunden til at købe ekstra:

”En stor forbrugergruppe online er børnefamlierne, der er glade for økologi. Dem kan man friste med varer, som de ikke umiddelbart havde tænkt på – fx økologisk chokolade, vin og delikatesser.”

Leveringsomkostninger kan lettes fx ved at varerne står pakket og klar til afhentning i en fysisk butik eller gennem innovative digitale løsninger som Rema 1000’s deleøkonomiske service, Vigo, der lader forbrugere handle ind for hinanden. Det foregår gennem en app, hvor brugere både kan skrive indkøbsbehov og påtage sig indkøbsopgaver.  

Slutteligt peger Steen Sirian på abonnementsordninger som en mulighed, der i højere grad bør udnyttes af forhandlere til at skabe mere convenience, end de fysiske butikker kan tilbyde:

”Forhandlere kan bruge big data til at tilbyde gennemtænkte abonnementsordninger på det, som kunderne bruger mest af. Herigennem kan man skabe convenience for kunderne og en mere forudsigelig omsætning for online-supermarkedet.”

 

Per Østergaard Jacobsen, detailhandelsekspert

”Det handler om at inspirere og give forbrugeren nogle valgmuligheder”. Sådan siger detailhandelsekspert Per Østergaard Jacobsen. Mange forbrugere handler ”ad hoc” og tænker ikke på, hvad de skal have at spise om to dage. Online forhandlere skal derfor inspirere og hjælpe forbrugere til at handle mere langsigtet, fx med foreslåede opskrifter og madplaner, mener han.

Convenience-delen bør udvikles, så der fx ikke stilles krav til forbrugeren om at være hjemme på et bestemt tidspunkt. Per Østergaard Jacobsen peger på Volvos In-car delivery service som et godt eksempel. Her har forbrugeren mulighed for at få varer leveret direkte ind i sit bagagerum (servicen er dog endnu ikke tilgængelig i Danmark). Han mener desuden, at online dagligvarehandel og fysiske indkøb vil eksistere side om side:

”Nogle gange vil man måske gerne have de praktiske, kedelige ting leveret og andre gange, hvis man fx skal have gæster, vil man måske gerne selv ud og kigge på varerne.”

Fysisk og online dagligvarehandel behøver altså ikke være hinandens fjender. Tværtimod kan de tjene hvert sit behov og derigennem give forbrugeren den ønskede convenience.

 

Trumfkortet i en digital fremtid

Online dagligvarehandel drives af convenience. Denne styrke kan – og bør – foldes endnu mere ud, fx med skræddersyede abonnementsordninger og VR-teknologi, der bringer varerne tæt på forbrugeren. Levering skal være smart og billig – både for kunder og forhandlere. Og så skal forbrugerindsigt udnyttes til at opnå flere online impulskøb. Det er i hvert fald tre eksperters bud på nogle af de skridt, online dagligvarehandel bør tage, hvis man vil have fodfæste på det danske dagligvaremarked i fremtiden.  

Læs mere om convenience-trenden i vores blog om food trends 

< TILBAGE TIL BLOG  

TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV