Dogma food - Hvad skete der lige der?
Dogma Food - Hvad skete der lige der?
< TILBAGE TIL BLOG  

Hvad skete der lige der?

Breaking rules. Dogma Food er oplevelsesmad og bryder med alle konventioner. Her er højt til loftet. Kreative foodies leger med maden og disrupter vanetænkningen. Heaven is the limit, når vi tilbereder og styler vores mad. Alt er muligt. Alt skal prøves. Mærkelighedsværdien er høj. Modet er stort. Og Instagram er det ultimative Dogma menukort.

Mad med mærkelighedsværdi

Pludselig blev det okay at servere hotdogs og burgere til gæster en lørdag aften – men i en nyfortolket version, naturligvis. Vi ser, at gourmet hotdogs og burgere i alverdens farver og former buldrer frem både hjemme i privaten og ude i byen. En af årsagerne er, at forbrugerne søger efter oplevelser. Mad er ikke længere bare mad. Forbrugerne og ikke mindst restauratørerne bryder med konventionerne og forsøger at eksperimentere med mad – og mærkelighedsværdien er høj. Vi kalder det Dogma Food. Her er alt muligt og udviklingen kender ingen grænser.

Især Street Food har været med til at præge trenden. Inden for de sidste år har vi set en eksplosion af Food Stalls, Food Courts, Food Festivaler og Food Markets, som alle byder på en række spændende og anderledes madkoncepter. Og forbrugerne elsker det! I en tid hvor mad i stigende grad handler om sundhed, ser vi et behov for sjove og udfordrende madoplevelser. Forbrugerne vil ikke kede sig. De søger disruption og nytænkning – i særdeleshed Millenials generationen. Vi siger gerne, at det lækre skal være sundt, og det sunde skal være lækkert. Men i dag skal det også gerne være lidt sjovt og ikke mindst æstetisk.

 

Nye madformater på festivaler

Roskilde, Tinderbox, Heartland og Skanderborg er alle sammen gode eksempler på festivaler, der tænker i helt nye madformater. Og på mange måder er de blevet et vindue for de nyeste trends inden for Dogma Food. Her kan de eksperimenterende, de vildeste og de modigste idéer virkelig udfolde sig.

De byder blandt andet på insektburgere, migrations kvindekøkkener, veganer- og vegetarrestauranter, gør-det-selv suppe- og fiskekøkkener, madcommunities, charity køkkener, burgere i alle formater og meget mere. Her bydes der på nye spændende kulinariske oplevelser og nye tilgange til mad. Og festivalgængerne er vilde med det. Tusindvis af åbne og nysgerrige mennesker lader sig inspirere af de nyeste madformater, og mange er ikke bange for at prøve dem af i køkkenerne derhjemme.

 

Shareable Food – vi spiser med øjnene

Street Food, food courts, food trucks er især drevet af de sociale medier. Vild mad er visuel mad. Derfor er mad ikke længere bare mad. Mad skal også se godt ud og have en vis deleværdi. De sociale medier, især Instagram og Pinterest, er blevet det nye virtuelle menukort. Kvaliteten af billeder og niveauet af food styling er ekstrem høj. Det er blevet en legeplads for madnørder og sundhedsfreaks. Madbloggere popper op alle steder. Og helt almindelige forbrugere forsøger at tappe ind ved at vise deres eget bud på ”fashionable” food på Instagram og Facebook. Den velkendte formulering ”du er, hvad du spiser” er i høj grad blevet til ”du er, hvad du viser”.

 

Komfortzone og madevolutioner

Mange trends har også en modtrend eller en afledt trend som fx Cool Classic. Det handler nemlig ikke kun om ”jo vildere, jo bedre” eller om at opfinde nye trends hele tiden. Det handler i højere grad om at finde en balance mellem vildskab og tryghed. For når det kommer til mad, så har vi det rigtig godt i vores komfortzone – men det må helst ikke blive for kedeligt. 

Danskernes mad-topti er relativ stabil. Ifølge Danskernes Madvaner 2016 Coop, har børnefamilier et madrepertoire på 17 retter, mens de unge og de ældre ”kun” har 12 retter.

Vi ser en tendens til, at danskerne får langt flere måltider at vælge mellem. Det gør vi, fordi de klassiske retter som burgeren, frikadellen og rugbrødsmaden bliver fortolket på nye og sjove måder. Det er det, vi kalder Cool Classic.

I spændingsfeltet mellem Cool OG Classic findes en spændende ”sandhed” om måltidet. Det handler om at finde en balance mellem det sjove og det sikre - og det, der fungerer for den enkelte. Med Cool Classic trenden handler innovation ikke om revolutioner - men evolutioner og gode madoplevelser.

 

Har du madmod?            

For at arbejde med Food Trends handler det om at være innovativ, dynamisk og relevant for at kunne følge med forbrugerne og deres søgen efter gode madoplevelser. Hvor langt tør du gå? Hvor meget madmod har du?

Du kan købe hele Food Trends 2018 bogen her

Food Trends 2018

Vi garanterer en lang række inspirerende indsigter, interessante facts og et lækkert visuelt udtryk!

< TILBAGE TIL BLOG  

TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV