food trends
food trends
< TILBAGE TIL BLOG  

Rusk op i forbrugerne med innovative food koncepter

Behovet for innovation i fødevarebranchen er stort. Den moderne forbruger har dynamiske behov og forventer at blive udfordret af nye og inspirerende food-koncepter fra brands, der har mod til at søge nye veje.

For fødevareproducenter er der brug for at gå nye veje og tænke produkter ind i nye sammenhænge, som stadig er relevante for forbrugerne. De moderne forbrugeres behov ændrer sig nemlig konstant, og de stiller sig sjældent tilfreds med de muligheder, der findes på markedet.

At finde frem til og udvikle et godt fødevarekoncept handler derfor især om indsigter i forbrugernes vaner og behov, mener Nørgård Mikkelsens Food Planner, Hanne Harbo. Ifølge hende er behovet for nytænkning særlig stort, når det kommer til fødevarebranchen.

Kohberg er et eksempel på et brand, der med udviklingen af Kohberg Aktiv har formået at ruske op i og udfordre sine forbrugere. 

- Da vi udviklede Kohberg Aktiv i samarbejde med Team Danmark, gik vi ind og så på, hvilke huller der var i markedet og hvilke tendenser, der var i fokus på netop det tidspunkt. Ved at kombinere forbrugerindsigter og flere food trends som ”Grainy”, ”Counting” og ”Go Natural”, skabte vi et produkt, der både havde høj relevans hos forbrugeren og i handlen, fortæller Hanne Harbo. Så høj relevans at Kohberg Aktiv opnåede at blive nomineret til årets lancering af The Nielsen Company i 2015.

Hanne Harbo har samlet nutidens største tendenser indenfor fødevareområdet i bogen Food Trends 2016. Læs den her og gå på opdagelse i de mange food trends, der måske kan inspirere din virksomhed til at tænke i helt nye baner. 

 

Hent Food Trends E-Bogen

 

Innovation kræver en boks, man kan tænke ud af

Nørgård Mikkelsen arbejder strategisk med innovation for blandt andre Arla, Merrild, Rose Kylling, COOP og Kohberg. At udvikle gode food-koncepter kræver, at man har værktøjerne og metodikkerne til at arbejde med innovation – at have en boks, man rent faktisk kan tænke ud af.

Derfor har Nørgård Mikkelsen udviklet analyseredskabet Food Rubic, som i samspil med brancheindsigter og tidens stærkeste food trends danner rammen for innovation.

- At arbejde med innovation af fødevarer handler ikke kun om at udvikle et nyt produkt. Det handler ofte også om innovationen af selve brandet, når det eksempelvis kommer til emballage, kommunikation og position. Derfor bruger vi Food Rubic til at analysere et brand og dets udviklingsmuligheder og blive bevidste om, hvilke mulighedsrum, der findes, siger Hanne Harbo.

case_CTA_Food_trends copy.jpg

Foruden Food Rubic bruger vi vores Food Trends bog i udviklingen og det strategiske arbejde med innovation. At kombinere to eller flere food trends giver plads til at se på sit brand eller produkt i helt nye perspektiver. Det skaber billeder i hovedet og giver mulighed for at opdage behov hos forbrugerne, som de endnu ikke er bevidste om, at de har.

- Nogle af de tendenser, der præger fødevaremarkedet i øjeblikket er bl.a. ’Grainy’, hvor kød forsøges erstattet af andre proteinrige fødevarer som for eksempel bønner, linser og korn. Derudover er trenden ’Every day gastro’ værd at nævne, da forbrugerne i dag prioriterer madoplevelser helt anderledes i hverdagen end tidligere. Forsøger man at kombinere eksempelvis disse to, begynder man allerede at tænke i nye baner, og det kan være rigtig spændende, forklarer Hanne Harbo.

Det er forbrugerne, der langt hen ad vejen bestemmer og sætter dagsordenen. Forbrugerne forventer, at brands tør udvikle sig, være dynamiske og være engagerede. Det er altså interessant at arbejde med Food Innovation, fordi forbrugerne har brug for og stiller krav til at blive udfordret.

< TILBAGE TIL BLOG  

TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV