NYE PROTEINKILDER GIVER KØDET KAMP TIL STREGEN
NYE PROTEINKILDER GIVER KØDET KAMP TIL STREGEN
< TILBAGE TIL BLOG  

Nye proteinkilder giver kødet kamp til stregen

Vi elsker kød i Danmark og spiser masser af det – ja faktisk viser undersøgelser, at der indgår kød i næsten trefjerdele af alle aftensmåltider ifølge Madkulturens Madindex fra 2015. På trods af det, ser vi dog også en tendens til, at flere og flere fødevarer efterhånden melder sig på banen som fremragende kødalternativer, og ifølge Yougov (for Foodobserver) har 17 % af danskerne også skåret ned på deres kødforbrug i 2015.

Flexi-hvad-for-noget?

Der er med andre ord meget, der tyder på, at det er blevet hipt at spise mindre kød. Men det er også drevet af sund fornuft. Og så har det sit helt eget navn: Flexitarians. Begrebet dækker over de typer, der spiser meget plantebaseret kost – men også kød indimellem. Mange af os er flexitarer, der ikke forsager kød, men bare gerne vil spise mindre af det.


Protein 2.0

Protein har i flere år være det nye sort, og alle fødevarer, der kan bryste sig af højt proteinindhold, gør det. Ud af det blå kom Skyr ind på øverste hylde – primært for sit høje proteinindhold, mere end for en fremragende smag. Kohberg Aktiv Proteinbrød skabte ligeledes for alvor disruption på brødhylden og blev en stor succes.

En af de største kødudfordrere er altså bølgen af proteinrige alternativer - heriblandt især proteinholdige mælkeprodukter og ”grains” som linser, chia, quinoa, fuldkornsprodukter og bønner. Mange af disse fødevarer indeholder både protein, fibre, sunde fedtstoffer, vitaminer og er ofte mere slankende end kød.

”Vi forudser, at danskerne vil komme til at spise bønner, linser, ærter, frø og kerner i alle afskygninger og alle mulige typer af fødevarer. Ikke mindst fordi, de på rigtig mange måder er en glimrende og billig alternativ proteinkilde til især kød.” siger vores Strategiske Food planner Hanne Harbo ”Vi kalder den nye trend for Grainy”.

Hanne Harbo har skrevet bogen "Food Trends 2016", og du har, som trofast læser af vores blog, mulighed for at forudbestille bogen i digital udgave og modtage den i din indbakke på udgivelsesdatoen.

 

Kødfri mad skal iscenesættes

”Grainy-trenden er dog stadig ny, og folk forstår den ikke helt endnu. Men den er der”, fortsætter Hanne Harbo. ”For at imødekomme forbrugerne er det derfor vigtigt, at de lærer at bruge de kødfrie produkter på en lækker måde. De skal iscenesættes rigtigt – fx i form af nemme og lækre opskrifter eller kendte forbilleder som ambassadører, der praktiserer den kødreducerede livsstil”.

Flere kendte forbilleder har grebet bolden og talt deres sag. Eksempelvis introducerede Paul McCartney allerede i 2009 Meat Free Monday-bevægelsen sammen med datteren Stella McCartney. ”Meat Free Monday” opfordrer folk til at skippe kød mindst én dag om ugen for at skåne miljøet.

Desuden bruges sociale medier i høj grad i iscenesættelsen, hvor vegetarer, flexitarer og veganere kan finde fællesskab og inspiration til et mindre kødfuldt liv. Se fx den veganske vlogger Jenné Claiborne der med stor indlevelse fortæller sine følgere om sit veganske liv, svarer på spørgsmål og giver råd og tips til en kød- og mælkefri hverdag.


Derfor bliver Grainy stort

Grainy-tendensen kan ses som en modreaktion på stenaldertendensen, hvor vi nærmest ikke kunne spise nok kød. Men kødfri-tendensen bliver spået en længere levetid end stenalderkost. Hvorfor vil denne tendens holde?

”Kødet er udskældt,” siger Strategisk Food Planner Hanne Harbo. ”Fordi vi ved, at det belaster miljøet. Og i en tid, hvor miljøfokusset også er steget, bliver vi større og større modstandere af overforbrug – det er jo verdens ressourcer, det handler om. Og det er her Grainy-trenden vinder, som en meget mere bæredygtig kilde til protein”.

Kødfri-trenden beskytter altså både kloden og kontoen. Men grainy-produkterne har dog ét betydeligt problem: De smager ikke rigtigt af noget. Derfor skal kødfri-produkter ikke sættes i verden alene. De skal aktiveres hånd i hånd med marinader, dressinger og opskrifter, der får smag frem i fx bønnerne, som kan konkurrere med kødet. For mad skal smage godt – ikke bare være sundt. Det gælder også det grønne.

”Grainy”-trenden er en del af en større dagsorden. Og vi tror på, at vejen måske slet ikke er så lang, før vi ser trenden folde sig ud i endnu større omfang. Vores klare anbefaling er derfor at holde øje med trenden og følge dens udvikling – det gør vi i hvert fald, for vi er overbeviste om, at den rummer mange gyldne muligheder for innovation og indtjening.

< TILBAGE TIL BLOG  

TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV