medicine.gif
medicine.gif
< TILBAGE TIL BLOG  

Mad er medicin

70 pct. af danskerne omlægger deres kost for at understøtte personlige sundhedsmæssige målsætninger. Særligt de unge generationer udfordrer de etablerede holdninger til den bedste diæt og anlægger et stærkt ”What’s in it for me?”-perspektiv, når de træffer deres valg. De bevidste valg i forhold til sundhed og velvære stiller store krav til fødevareleverandørerne. Vi gennemgår kravene her.

 

Du kan købe hele Food Trends 2018 bogen her

Tager sundhed i egen hånd

Livsstilsygdomme er en reel udfordring for rigtig mange, hvad enten de vil undgå dem eller allerede har dem. Det er et paradoks, at global overspisning og fedme i dag er et større problem end undervægt. Vi ser en stigende tendens til, at forbrugerne tager en mere aktiv rolle i deres egen sundhed.

Funktionel mad

Alt kan afhjælpes med fødevarer: sundhed, følelser, koncentration, energi, søvn, performance og sågar helbred. Trenden underbygger endnu en gang, at mad ikke bare er mad. Her handler det ikke længere om, at maden skal smage godt eller se godt ud, den skal også gøre noget godt for dig – den skal have en funktion. Fri-for eller rig-på er koden til Medicin Food. Vi ser, at forbrugerne er villige til at prøve sig frem med utallige kure og alternative produkter i forsøg på at tage ansvar for eget helbred. Ifølge analysehuset Nielsen siger 70% af danskerne, at de tager aktive valg i kosten for at undgå livsstilssygdomme som fedme, diabetes, kolesterol og forhøjet blodtryk. Og det er der god grund til.

Demokratisering af sundheden

Sunde produkter er sunde for salget. Sunde ”medicine” produkter er værdiprodukter for både handel og forbruger. Private brand væksten vil være med til drive udviklingen af sunde ”medicine” produkter til fornuftige priser. Vi vil se, hvordan ”sundheden” på fødevarer vil blive mindre indkomstafhængig og mere tilgængelig for alle. Og det gælder i både rig-på og fri-for kategorier fra frugt og grønt til mejeri, kolonial og slagter. Forklaringen ligger i, at sundheden har fået en helt ny status.

Introvert trend og meget purposedrevet

Millenials generation (21-34 år) og Boomers (50-64 år) er de to målgrupper, som har det skarpeste blik på Medicine Food. De har overskuddet og ressourcerne til det introverte mindset, som ligger i trenden. Her handler det om mig og min sundhed. Men også både Generation X (35-49 år) og det øgede fokus på familiens sundhed, er der potentiale i. Aldrig før har spørgsmålet ”What’s in it for me”?” haft større betydning.

Free-from

Glutenfri og laktosefri, ja alle former for free-from, er eksploderet på det sidste. Og selvom det bevæger sig mod mainstream, er der stadig mulighed for at tappe ind i det, da efterspørgslen stadig stiger. Der er tale om en dobbelt målgruppe; de klinisk syge som har en diagnose og de selvdiagnosticerende, hvoraf den sidste gruppe udgør den største andel. Det ses tydeligt i supermarkederne, som giver masser af hyldemetre til fx glutenfri i jagten på ”de nye forbrugere”. Free-from er blevet en ny positiv måde at italesætte produkter på. Vi spiser ikke mindre, vi spiser ganske enkelt anderledes. Det stiller store krav til fødevareproducenter.

De brands, som evner bredde i sortiment og at være tilstede med mange relevante ”medicine” produkter, vinder i det lange løb. Det tror vi på.

 

Er du i tvivl om, hvordan du kan komme videre med Medicine Food trenden i relation til din forretning, så lad os tage en dialog.

Er du blevet nysgerrig på, hvilke andre spændende trends bogen indeholder? Eller ønsker du blot et generelt indblik i, hvad der rører sig i fødevarebranchen lige nu? Så kan du købe bogen her

 

Food Trends 2018

Vi garanterer en lang række inspirerende indsigter, interessante facts og et lækkert visuelt udtryk!

< TILBAGE TIL BLOG  

TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV