uge_32_tvMob_Hero-min.jpg
uge_32_tvTablet_Hero-min.jpg
< TILBAGE TIL BLOG  

Nu kan vi se en fremtid uden TV - Er du klar?

Flimmeren, tossekassen, kukkassen, husalteret. Fjernsynets store betydning har kastet mange underfundige kælenavne af sig, men nu er æraen slut. På blot et år har TV'et sat sin sikre førsteplads som den foretrukne medieplatform over styr. Afløseren er selvfølgelig digital, og for alle virksomheder med et behov for at kommunikere er det her den største game changer i mange år.

I over 50 år har fjernsynet været det medie, som flest mennesker helst ville bruge deres tid på. Men på blot et år har fjernsynet mistet over halvdelen af sine tilhængere. En netop offentliggjort undersøgelse fra konsulenthuset Accenture viser, at kun 23 % foretrækker at se levende billeder på et TV. Året før var det 55 % af befolkningen, som foretrak den store skærm.

Det klassiske TV er i den grad blevet overhalet af mobil, laptop og PC, som nu foretrækkes af 42 % af brugerne, når der skal ses video-indhold.

Undersøgelsen af, hvilken skærm brugerne foretrækker, kommer blot få dage efter, at U.S. Energy Information Administration kunne fortælle, at antallet af TV-apparater nu falder for første gang i USA efter at have været støt stigende siden målingerne begyndte i 1997. I dag findes der ikke et TV i 2,6 % af de amerikanske hjem. Det kan lyde af lidt, men det er en fordobling på blot et år.

Dermed synes den store skærms tid som centrum for information og underholdning for alvor at være forbi. Og spørgsmålet om, hvad der så kommer til at drive vores medievaner, melder sig naturligvis.

TV'ets fald fra brugernes bevidsthed kommer til at betyde, at danskerne fremover vil få endnu flere informationer fra kanaler som Facebook og Google, hvor det er algoritmer, som styrer og filtrerer, hvad vi ser.

Det er en kæmpe udfordring for brands, som gerne vil ud med budskaber, som brugerne ikke på forhånd ved, at de interesserer sig for. For hvordan får man algoritmerne til at prioritere emner, som ikke er tilskrevet en bruger? Tendenserne peger på, at social proofing gennem influencere især vil præge fremtidens markedsføring, hvis virksomheder ønsker at nå deres digitalt mindede målgrupper.

Ydermere vil den oplevede værdi i kommunikationen være altafgørende, hvis folk skal lokkes ud af deres Facebook feed eller mobilbrowser. Er din markedsføring værdifuld i sig selv, vil den, alt andet lige, også tiltrække flere forbrugere - og generere et større time spend med dit brand.

< TILBAGE TIL BLOG  

TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV