UDNYTTER DU DIGITALISERINGENS MULIGHEDER?
UDNYTTER DU DIGITALISERINGENS MULIGHEDER?
< TILBAGE TIL BLOG  

Driv trafik i dine fysiske butikker med e-handel

Hvis du vil skabe værdi for dig selv og dine kunder, skal du have din e-handelsbutik til at flyde sammen med din fysiske butik. Flere og flere køb starter nemlig med research online og afhentning af varer i en fysisk butik.

Click & Collect - på den elegante måde

Når du går ind på thansen.dk og kigger efter bilbatterier, viskerblade, scootere eller udstyr til haven og campingturen, aktiverer du samtidig de 79 fysiske T. Hansen-butikker. Når du har bestilt en vare, kan du nemlig afhente den i en butik efter eget valg bare 30 minutter senere og slippe for at stå i kø.

”T. Hansen har på en virkelig elegant måde smeltet de fysiske butikker sammen med deres e-handelsbutik. De udnytter deres fysiske butikker til at give kunderne på nettet mere valgfrihed og bedre service. På den måde har de til fulde forstået, hvordan nethandel og fysiske butikker kan supplere hinanden på en fantastisk måde – til glæde for kunderne,” siger Henrik Rewes, digital direktør hos Nørgård Mikkelsen.


Køb starter online

Fakta er, at flere og flere køb starter på mobiltelefonen, fordi vi altid har den på os, hvilket har forkortet tiden fra tanke til handling. En ny undersøgelse fra analysehuset Nielsen viser, at 57 procent af forbrugere, som søger efter produkter på mobilen, er mere tilbøjelige til at lægge vejen forbi en fysisk butik, mens 51 procent er mere tilbøjelige til at foretage et køb. Samtidig viser tal fra Foreningen for Dansk Internethandel, at 39 procent af al nethandel starter med en søgning på mobiltelefonen.

På den måde har T. Hansen taget et stort skridt ind i fremtidens shopping.

Nethandel og fysiske butikker skal supplere hinanden

”Nethandel og fysiske butikker skal spille sammen og supplere hinanden. Kunderne forventer det, og det bliver en selvfølgelighed, at ens fysiske butik bliver en forlængelse af e-handelsbutikken. Kunderne researcher online, men vil stadig gerne købe eller blot hente varerne i fysiske butikker. På den måde slipper de for køen, lang leveringstid, en tur på posthuset, de kan få varerne med det samme, og de kan stadig få rådgivningen, når de kommer ind i butikken,” siger Henrik Rewes og tilføjer, at det også giver værdi for butikkerne:

”Jo bedre, de bliver til at få nethandel og fysiske butikker til at smelte sammen, jo større er sandsynligheden for, at kunderne handler hos dem. Og får de så også kunderne ned i butikken, kan de rådgive og skabe mersalg.”


De største udfordringer er af fysisk karakter

Nørgård Mikkelsens digitale direktør peger på T. Hansen, Bygma og Matas som gode eksempler på kæder, der har forstået at kombinere den nye teknologi med de fysiske butikker. Samtidig peger han på den største udfordring ved fremtidens shoppingadfærd.

”Den største udfordring er af teknisk karakter. Man skal have fuldstændig styr på sit lager, så man altid kan holde, hvad man lover, og så skal man have fuldstændig styr på både opsamlingen og anvendelsen af kundedata. Det kan være forskellen på succes og fiasko,” siger Henrik Rewes og fremhæver igen T. Hansen.

T. Hansen har altså formået at skabe en flydende kundeoplevelse mellem de fysiske og digitale platforme, og de har forstået mobiltelefonens centrale rolle ved kundernes køb. Den integration kan mange virksomheder lære meget af, da det skaber en værdifuld kundeoplevelse, som formentligt afføder både genbesøg, loyale kunder og anbefalinger til netværk.

 

Ønsker du at sammensmelte din digitale og fysiske butik, anbefaler vi følgende:

1. Tænk i dine kunders konkrete behov. Vurdér, om de fx ønsker at få deres varer leveret hurtigt, om de ønsker personlig vejledning, mulighed for at indlevere varen og blive serviceret - og om de har særlige ønsker til indpakning.

2. Afdæk de fordele, din e-handel eller dine fysiske butikker rummer og undersøg, hvordan du kan integrere disse fordele på tværs af begge platforme.

3. Overvej, hvordan du kan give kunden valgfrihed mellem webshop og fysisk butik i købsflowet.

< TILBAGE TIL BLOG  

TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV