blog_hero_mob.jpg
blog_hero_tablet.jpg
< TILBAGE TIL BLOG  

Sådan undgår du at fejlinvestere i marketing automation

Danske virksomheder investerer store summer i marketing automation, der skal bringe dem i top of mind hos potentielle kunder. Mange glemmer bare det allervigtigste – og så er investeringen spildt. Automatiseret kommunikation i kombination med effektive segmenterings-værktøjer og tracking er nemlig særdeles effektivt, når det handler om at skabe digital kommunikation i høj kvalitet og drive digitalt salg til potentielle kunder.

 

Mange systemer på hylden

Systemerne spænder bredt – lige fra de store forkromede Sales Force, Adobe Marketing Cloud, HubSpot og til det ydmyge alternativ MailChimp. Fælles er, at de alle går efter at præsentere det relevante indhold til målgruppen med høj præcision.

Når danske virksomheder investerer store beløb i de rette automation platforme (inkl. systemintegration, customer journeys og personadefinitioner) er det et tegn på, at den tekniske forståelse for succes er god. Mere blanke bliver systemkøberne, når spørgsmålet falder på det content, der skal få brugerne til at boltre sig og levere de vigtige leads og adfærdsdata, som er hele fundamentet for den efterfølgende business.

 

"Content is King"

Den sætning har du garanteret hørt adskillige gange. Og når det handler om inbound-marketing, er kvaliteten af selve indholdet altafgørende - det siger næsten sig selv. Alligevel sker det, at det vigtige content glider i baggrunden i begejstringen over, hvilke features det nye system tilbyder.

Det oplevede vores digitale direktør, Henrik Rewes, for nylig ved et møde med en højt profileret dansk virksomhed med salg i milliardklassen.

Repræsentanterne fra virksomheden beskrev stolt deres platformskift og investeringen i et marketing automatiseringssystem i millionklassen. De fortalte begejstret, hvordan det nye system forventeligt ville øge salget på deres mange eksportmarkeder,” fortæller han.

Så hvad var content-planen bag en investering af en sådan kaliber? Ja, idéen var i grunden, at genbruge noget af det eksisterende marketingmateriale.

”Det svarer groft sagt til, at du køber en Ferrari og derefter finder noget gammelt spildolie og måske noget aflagt fra frituren i kinagrillen, den kan køre på”, mener Henrik Rewes.

 

System og indhold skal spille sammen

Faktum er, at content-optimering og systemoptimering er ligeværdige. Det er netop samspillet mellem systemet og indholdet, der skaber den storslåede brugeroplevelse. Og det er den, der er hele forudsætningen for at gøre potentielle kunder til faktiske kunder.

Hos Nørgård Mikkelsen har vi mange eksempler fra dagligdagen, hvor et godt tænkt indhold har øget konverteringen med faktor 3-4. Og når vi samtidig har trimmet udgivelsesplatformen, så er resultater, i form af højt engagement og gode konverteringsrater, også en naturlig følge.

 

Først analyse – så content    

Så vores råd er klart: Start enhver investering i marketing automation med en analyse af dine kunders rejse. Find ud af, hvilken kommunikation de bliver mødt med i de relevante touch points. Først herefter ved du, hvilken platform du skal vælge og hvor meget højoktanbrændstof (content), du skal bruge, for at drive dit målsøgende marketingmissil.

< TILBAGE TIL BLOG  

TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV