Nørgård Mikkelsen 19/04/2021 1 min

    Svenskerne er gået ombord på Amazon

    I november lancerede markedspladsgiganten Amazon deres svenske side, og siden da har det været diskuteret heftigt, hvor hurtigt svenskerne ville tage platformen til sig. Det har vi nu undersøgt sammen med analysebureauet Norstat. 

     I lang tid var det et åbent spørgsmål, hvorvidt Amazon ville lancere sig officielt i Norden. Den amerikanske markedsplads havde gået sin sejrsgang i USA, England, Tyskland og et væld af andre lande, men endnu ikke i Skandinavien. 

    Den 28. oktober 2020 slog de så formelt dørene op på det stockholmske lager, og Amazon.se så dagens lys, hvilket øjeblikkeligt affødte diskussionerne om, hvorvidt det ville blive en succes. 

    Det er ingen hemmelighed, at der har været en del historier allerede om skuffede svenske sælgere, der ikke så handlerne tage fart lige så hurtigt som forventet. Der har dog hovedsageligt været tale om subjektive udtalelser i sensationsprægede mediehistorier, og når man som os arbejder med at rådgive danske virksomheder om brugen af Amazon, er der brug for hårde fakta at læne sig op ad! 

    Følg med i den seneste data 

    Sammen med analysebureauet Norstat har vi derfor sat os for at monitorere udviklingen i Norden, i forhold til hvor mange der kender og bruger Amazon – og ikke mindst hvor mange der har tænkt sig at bruge platformen, når den når til deres hjemland. 

    Det har resulteret i en Amazon Tracker, hvor Norstat leverer tallene, og vi hos Nørgård Mikkelsen leverer analyserne. Og nu har vi nok data til at løfte sløret for de første resultater. 

    Så mange svenskere har handlet på Amazon.se 

    *n = 4.541, Væksten i penetration af amazon.se er statistisk signifikant ved P < 0,01 

    Vi ser altså en tilvækst 2-3%-point om måneden i snit, hvilket er langt over den statistiske usikkerhed. 

    Det var selvfølgelig forventeligt, at der ville være en del early adopters, der hurtigt afprøvede platformen, men 12% på 4 måneder er markant hurtigere, end vi havde forventet før åbningen! Det tyder altså på, at amazon.se er kommet godt fra start i forhold til at få svenskerne til at prøve kræfter med platformen. 

    Vil du vide mere? 

    Måned for måned kommer vi hos Nørgård Mikkelsen til at udgive nye analyser og betragtninger omkring udviklingen og brugen af Amazon i Norden. Hvis du er interesseret i at følge med, kan du tilmelde dig vores nyhedsbrev her og holde dig godt opdateret. 

    Tallene bag denne artikel og mange flere detaljer er tilgængelige i Norstats Amazon Tracker, som I finder her  

    Bliv uddannet i Amazon 

    Vores chef for Markedspladser, Jeppe Hamming, holder i samarbejde med Børsen Uddannelse fire gange om året Amazon Masterclass, hvor du kan blive uddannet i de strategiske og praktiske betragtninger omkring platformen.  

    Onsdag den 15. april afholdte vi sammen med Børsen webinar omkring Amazon's indtog i Sverige.

    Du kan gense webinaret her

     

    Tilmeld dig vores nyhedsbrev

    Amazon buldrer frem i Sverige. Hvad betyder det for dig?

    Med indførelsen af Amazon Prime i Sverige, kan svenske e-tailere godt forberede sig på, at den...

    Amazon Prime: Nu bliver retail-Sverige blæst omkuld

    Med indførelsen af Amazon Prime i Sverige, kan svenske e-tailere godt forberede sig på, at den...

    Webinar: Hvor langt er Amazon i Sverige?

    I hvor stort omfang er e-handlen i Norden påvirket af Amazons indtog i Sverige? Det spørgsmål har...